Acht trucjes die je niet had gedacht!

Acht trucjes die je niet had gedacht!

We vertrouwen op onze ogen en we zijn er zeker van dat niemand onze ogen kan misleiden. Niets is minder waar!

Bij het gebruik van een optische illusie lijkt het alsof er dingen zijn die er in de werkelijkheid er niet zijn. Dit komt doordat we eigenlijk niet zien met onze ogen maar via onze hersenen. En de hersenen kunnen gemakkelijk worden misleid. Door dit toe te passen in een (reclame-)uiting zorg je er voor dat jouw doelgroep langer blijft kijken om zo de illusie te ontdekken. Hieronder vind je wat inspiratie zodat jij ook aan de slag kan met optische illusie!

Kun jij alle illusies ontdekken?

1. Lijn gebruik

Door het gebruik van meerdere lijnen in verschillende richtingen ontstaan er afbeeldingen die, als je goed kijkt, waarschuwen voor voetgangers of een stopbord. Doordat er hier gebruik wordt gemaakt van lijnen valt het bord op een andere manier op dan de reguliere borden.

2. Kleurgebruik

Door het toepassen van verschillende (felle) kleuren manier creëer je een diepte-effect. Zelfs als je er langer naar kijkt, lijkt het beeld te bewegen terwijl dit niet zo is. The Comedy Channel haakte hier goed op in door de tekst als een een hypnotiserend effect te gebruiken.

3. Perspectief

Hierbij lijkt een object vanuit een bepaald perspectief 3D te zijn. Waardoor het in het geval van onderstaande video het effect geeft dat de kubus zweeft.
Wanneer je dit vanuit een ander perspectief bekijkt, kun je achter de techniek komen. Hierdoor wordt het perspectief ‘onthuld’.

Je kunt de gratis tutorial downloaden via deze link. Dit is natuurlijk ook een leuk idee voor kaarten om een jarige mee te verassen!

4. Licht donker contrast

Door het gebruik van lichte en donkere vlakken ontstaat er een contrast. Dit contrast zorgt er in onderstaande afbeelding voor dat de witte punten optisch donkerder worden of zelfs ‘verspringen’.  Koekjesbakker Oreo maakte gebruik van deze techniek om aan te geven dat ze de koekjes in meerdere smaken hebben!

5. Twee keer kijken

Soms moet je echt twee keer moet kijken: klopt het nu, wat ik zie? In dit geval worden er foto’s vanuit een bepaald perspectief gemaakt zodat je net iets ziet wat natuurlijk niet klopt. Bijvoorbeeld bij onderstaande foto: dit zijn twee personen maar het lijkt samen op een persoon uit verhouding.

6. Patroon

Patronen zijn een goede manier om een illusie te verwerken. Jouw hersenen gaan er van uit dat het patroon doorloopt, totdat deze afwijkt naar een andere afbeelding.

7. Twee foto’s combineren

Door gebruik te maken van twee foto’s in één kun je deze van twee kanten bekijken. In onderstaande foto is het vooraanzicht van een gezicht gecombineerd met de contouren van een zij-aanzicht. Je ziet dat de foto niet klopt maar pas na goed kijken zie je het verschil. Ook is de bekende Einstein/Marilyn Monroe hiervan een goed voorbeeld. Van dichtbij zie je het eerste portret en wanneer je dit van verder af bekijkt ziet de foto er compleet anders uit.

8. Meerdere opties

Het ontwerp wordt zo gemaakt dat je er dus meerdere dingen in kunt zien. Zie je bijvoorbeeld een eend, of toch een konijn?

 

via Ads of the WorldAdeeveePeterdahmen, TheinspirationroomFreejupiter
Volgend artikel:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *