Dit zijn dé 10 grafisch-ontwerptrends van 2019!

Dit zijn dé 10 grafisch-ontwerptrends van 2019!

Het einde van het jaar is bijna in zicht en wij zijn al voor je op zoek gegaan naar de grafisch-ontwerptrends van 2019. Wat wordt volgend jaar de kleur van het jaar en welke effecten zullen we veel zien? Nieuwsgierig welke dit zijn? Lees dan verder!

Trends in grafisch ontwerp volgen elkaar snel op. Een aantal trends gaan lang mee en een aantal duren maar even. Zo ga je goed voorbereid het nieuwe jaar in!

1. Wat wordt de kleur van 2019?

Elke jaar komt het Pantone Color Institute met een lijst van de populairste kleuren voor het komende jaar. Welke kleuren zullen het meest in de smaak vallen bij gebruikers en het meeste effect zal hebben op hun emoties en verlangens?

De kleuren voor komend jaar zijn geïnspireerd door “fetish foods” waarvan de wow-factor groot is; denk aan hete pepertjes, chocolade, zoetigheid … oftewel verschillende tinten pittig rood, paars en oranje. In totaal 72 kleuren verspreid over acht unieke kleurenpaletten.

fetish food pantone kleuren 2019 1

Wat we in ieder geval al weten is wat de kleur van het jaar 2019 zal zijn. De kleur van 2019 is … Living Coral (16-1546)! Een mooie felle kleur, met een een lichte ondertoon.

Living coral pantone

2. Minimalisme, less is more

Dagelijks wordt er zóveel reclame onder ons neus gedrukt, dat we het bijna niet meer kunnen overzien. Wil je daartussen nog de aandacht trekken, dan moet je het tegenovergestelde doen en zorgen dat je boodschap wél opvalt. Eenvoudige heldere elementen in een “plat” design kunnen helpen om de aandacht weer te trekken. Als ontwerper doe je er dus goed aan om overbodige en afleidende elementen uit je ontwerp weg te laten – dat doen de anderen namelijk al – en te focussen op de kernboodschap. Hierdoor vergroot je de kans om gerichter je boodschap over te brengen. Ook creëer je meteen nieuwsgierigheid bij de doelgroep om meer te weten te komen!

simplicity-in-graphic-and-logo-design

3. Asymmetrie

Veel websites die de afgelopen jaren zijn gemaakt hebben bijna allemaal dezelfde, voorspelbare lay-out. Dit komt doordat vooral doordat veel plug-en-play website-makers het je makkelijk willen maken om zonder enige technische kennis zelf een website te maken met “drag-and-drop” elementen. Die standaardelementen moeten allemaal wel passen, en dan kom je bijna automatisch uit bij standaard-layouts.

De voorspelling is dat we in 2019 klaar zijn voor een ware shake-up. Asymmetrie en verrassende perspectieven zijn broodnodig om de online wereld eens helemaal op te frissen.

4. Kleurverloop

Het kleurverloop is zo’n typische trend die komt en gaat. Dit jaar is de voorspelling dat de trend een nieuw hoogtepunt gaat bereiken. Het toenemend gebruik van kleurovergangen is al duidelijk merkbaar in het hedendaagse grafisch ontwerp. Grote kans dat consumenten het opnieuw gaan waarderen.

De afgelopen periode was het zogenaamde ombré-effect nogal populair: zachte, bijna natuurlijke kleurovergangen, waarbij een klein pallet van bijpassende kleuren wordt toegepast. De voorspelling is dat we hier afscheid van gaan nemen: kleurverlopen krijgen een veel grotere verscheidenheid aan elementen, waardoor achtergronden veel meer tot leven komen.

kleurverloop flyer

5. Galaxy effecten

Het heelal is, heel letterlijk, een oneindige bron van inspiratie. Fantastische foto’s van de Hubble hebben hier enorm aan bijgedragen, maar vergeet ook de bijdragen van amateurs niet. Zoek maar eens op “astrofotografie” om een indruk te krijgen. Prachtige close-ups van planeten spreken al enorm tot de verbeelding, maar de kleurige foto’s van sterrenstelsels en nevels spannen toch echt de kroon! Ruimtereizen naar Mars en ontdekkingen van planeten bij andere sterren zijn hot topics in de wetenschap en in het nieuws. Het is dus geen verrassing dat dit thema terug is te vinden op de bureau’s van grafische ontwerpers.

galaxy trends sterren photoshop def

6. Golf effecten

Het golfeffect (wave-effect) is begin dit jaar populair geworden en het lijkt er op dat deze trend zich blijft voorzetten tot volgend jaar. Wanneer je dit unieke effect op een afbeelding plaats, creëer je een effect waardoor het net lijkt alsof de afbeelding expres is beschadigd of vervormd. Dit effect kan op de hele afbeelding worden gebruikt of op een specifieke gedeelte.

wave effect photoshop

7. Lettertype en typografie

Wees voorbereid op het onverwachte! Lettertypes zijn niet alleen de drager van een boodschap, maar zijn daarnaast ook in staat toonzetting, stijlgevoel en de achterliggende gedachte uit te beelden. Grafische effecten op de letters (spetterjes, kleurverschillen, vul maar in) zullen gecombineerd worden met het uitgekiende gebruik van negatieve ruimte, de ruimte tussen de letters.

Wanneer je gaat experimenteren met lettertypecombinaties is het belangrijk dat je boodschap nooit mag lijden onder je creativiteit. Je boodschap moet leesbaar zijn en je ontwerp moet kloppen voor je doelgroep.

8. Negatieve ruimte

Wanneer je in een ontwerp de negatieve ruimte gebruikt, dan maak je bijna altijd wel indruk. De negatieve ruimte is de witruimte rondom een object binnen een afbeelding. Het gebruik van negatieve ruimte is niet nieuw, maar wordt nog niet veel gebruikt. Wij hebben eerder een blogartikel geschreven waar je de negatieve ruimte kunt gebruiken voor het maken van een verborgen boodschap in je logo. Hier kun je een aantal voorbeelden bekijken.

fed ex logo

9. Metallic effecten

Verlooptinten en heelal-inspratie, we hadden het er eerder over. In dit rijtje hoort er nog eentje thuis: metallic-effecten. Dat heeft zeker ook te maken met de druktechnische mogelijkheden waar we tegenwoordig makkelijk over kunnen beschikken. Denk bijvoorbeeld maar eens aan koude folie of bedrukking in metallic inkten! Gegarandeerd een trend en een blijver!

gold foil drukwerk

10. Handgetekende afbeeldingen

De laatste jaren is er een overduidelijke beweging richting authenticiteit en originaliteit binnen de grafisch wereld. Handgetekende afbeeldingen zijn hier een heel goed voorbeeld van. Deze trend komt in verschillende vormen tot uiting. Je kunt een 100% handgetekende ontwerp maken in een of meerdere kleuren, of je kunt een handgetekende afbeelding toevoegen aan een andere afbeelding. Zo kun je bijvoorbeeld een grafiek of een tekeningetje maken bij het bestaande beeld.

Bron: https://www.lasvegascolor.com/graphic-design-trends-predictions-2019/

Volgend artikel:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door
Wanita Jharap

Marketeer bij DrukwerkMAX

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *