Echt opvallen: Creëer focus op jouw belangrijkste boodschap

Echt opvallen: Creëer focus op jouw belangrijkste boodschap

Je doet niets voor niets. Heel logisch, want anders is het verspilde moeite. Dat geldt ook voor ontwerpen. Als je moeite hebt gedaan iets moois te maken, wil je ook het beste resultaat. De onbegrepen kunstenaar uithangen laat je lekker aan anderen over. Op het moment dat die flyer, poster of ander beeldmateriaal onder jouw handen ontstaat, moet ’ie effectief zijn. Een echt schot in de roos.

Maar hoe creëer je een visuele homerun waarvan de boodschap meteen aankomt? Wij helpen je bij het focussen op je belangrijkste boodschap.

Overdaad schaadt
Als je alles in je tekst IN HOOFDLETTERS SCHRIJFT HEEFT HET NA VERLOOP VAN TIJD NIET ZOVEEL ZIN MEER. DAN RAKEN DE LEZERS ER NAMELIJK AAN GEWEND. Met andere woorden: als je alles laat schreeuwen dan zeg je NIKS. Juist door af te wisselen kun je de belangrijke zaken benadrukken. Accentueer je hoofdboodschap door die bijvoorbeeld wel in hoofdletters – ‘kapitalen’ genoemd – te ontwerpen en de rest in kleine letters, ‘onderkast’.

Overigens geldt hetzelfde voor uitroeptekens! Als je namelijk overal een uitroepteken achter zet! Is het effect! Echt! Best! Snel! Weg!

drukwerkmax-focus-belangrijkste-boodschap-ontwerptips

Geen woorden maar beelden
Op internet is er steeds meer behoefte aan pakkende beelden. Cliché maar waar, een beeld zegt meer dan duizend woorden. Deze beweging zie je ook in drukwerk terugkomen. Wil je opvallen met je papieren uitingen, zorg dan dus voor een pakkend plaatje en houd het niet alleen bij tekst. Dat klinkt heel simpel maar je zult er versteld van staan hoe vaak dat toch nog wordt vergeten.

Als de informatie die je over wilt brengen zo gecompliceerd is dat een simpel plaatje niet volstaat, overweeg dan eens een infographic. Het maken van een infographic is een vak apart, dus het is erg aan te raden dit niet zelf te doen.

drukwerkmax-focus-belangrijkste-boodschap-ontwerptips

Leesbaarheid kent geen tijd
En dan heb je een geweldige afbeelding gevonden en een knaller van een boodschap. Wel zo handig als mensen je tekst dan ook daadwerkelijk kunnen lezen. Op computers staan allerlei hele gave ‘fonts’ maar de leesbaarheid daarvan laat nogal eens te wensen over. Kies bij het ontwerpen van jouw boodschap daarom voor een duidelijk lettertype.

Handig! Contrasterende kleuren
Wat je met uitroeptekens en hoofdletters hebt, geldt ook voor kleuren: als je teveel kleur gebruikt valt de focus weg. Maar vrees niet, het gebruik van meerdere kleuren is aan te raden. Zeker wanneer je dat doet met het ‘Circular color spectrum’. Dit is een handige tool om de tegenovergestelde kleur te bepalen. Door met contrasten te spelen valt de tegenovergestelde kleur namelijk veel meer op dan wanneer je met kleuren gaat werken die dicht bij elkaar liggen. Hieronder vind je zo’n kleurenspectrum. Handig!

Volgend artikel:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door
W J

Marketeer bij DrukwerkMAX

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *