Een goed logo: het halve werk

Een goed logo: het halve werk

Eigenlijk kan geen enkel serieus bedrijf zonder een goed logo. Een goed ontworpen logo vertelt heel veel over je bedrijf en zorgt er ook voor dat je je kunt onderscheiden van de concurrentie. Maar waar moet je nu zoal op letten? We lichten een tipje van de sluier op in dit blog over … logo’s.

Tip 1: Houd het simpel

De neiging is groot om te veel details in je logo te verwerken. Hoe meer details, hoe meer je vertelt over je bedrijf, toch? Misschien is dat wel waar, maar het gaat vaak ten koste van directe herkenbaarheid. Zeker als je bedenkt dat een logo op allerlei manieren toepasbaar moet zijn. Niet alleen op een je bedrijfspand of op een vlag, maar evengoed op een visitekaartje of in een advertentie. Eenvoudig is dan altijd beter dan gedetailleerd. Meer hierover in een volgende tip.

Tip 2: Let op de kleuren

Minstens zo belangrijk is het gebruik van kleur. Kleuren zorgen voor een onderliggende boodschap en worden vaak instinctief begrepen. Zo zou je kunnen zeggen dat rood staat voor liefde, warmte, emotie en passie, maar kan het ook worden geassocieerd met gevaar of waakzaamheid. Blauw kan staan voor intelligentie, maar evengoed voor vriendelijkheid; vandaar dat grote social media-kanalen er graag gebruik van maken. Daarnaast kan blauw ook staan voor koel, fris, schoon of zuiver. Groen, bij uitstek een “plantaardige” kleur, is er eentje die staat voor natuur en gezondheid, bewustzijn en verantwoord handelen. Geel staat bijvoorbeeld voor warmte, vrolijkheid en opgewektheid.

     Twitter         

Uiteraard is het niet altijd zo zwart-wit, maar er zit wel een kern van waarheid in. Een goed gekozen kleur “draagt” het thema van je logo, als het ware.

Tip 3: Denk aan de praktijk

Het klinkt zo simpel, maar het wordt maar al te vaak vergeten: je logo moet het niet alleen goed doen op briefpapier op A4-formaat, maar evengoed op een visitekaartje. Tegelijk zal het ook moeten werken op een spandoek of misschien wel op het dekzeil van een vrachtwagen. Een heel groot formaat kan missers in je logo genadeloos laten zien. Wat prima werkt op een klein formaat hoeft helemaal niet meer te werken op een XL-formaat.

Reden te meer om het simpel te houden en daarnaast bij het ontwerpen een grid te gebruiken dat je kan helpen de boel goed en netjes te structureren. Zodat je logo gedruk op bijvoorbeeld een pen er net zo goed afknalt als op een geveldoek.

Tip 4: Denk (af en toe) eens zwart-wit

Hoe goed je ook hebt nagedacht over de kleuren, houd er rekening mee dat je logo af en toe in zwart-wit kan (of zal) worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan een krantenadvertentie, of een fax! Het is zeker ook een goed idee om heel goed naar de zwart-witversie van je logo te kijken; zwart-wit vestigt meer de nadruk op de verhouding van de elementen in je logo, omdat kleuren dan niet “afleiden”.

OlympicRingsBW

Tip 5: Zorg dat het blijft hangen

De bekendste bedrijven van de wereld hebben zeker één ding gemeen: ze hebben allemaal een ijzersterk logo, dat altijd en overal herkenbaar is. Dat is meteen misschien wel de allergrootste uitdaging bij een goed logo: het moet allemaal precies kloppen. Dit is voor veel bedrijven wel het moment om bij een goede grafische ontwerper aan te kloppen, maar dat hoeft niet per se: zorg er hoe dan ook wel voor dat je logo uniek is en houd je aan de tips.

Tip 6: Maak het tijdloos

Je logo moet goed genoeg zijn om op zijn minst tien jaar mee te gaan, zonder dat het er ineens gedateerd uitziet. Wat je niet wilt is iedere keer van logo wisselen, of steeds kleine aanpassingen moeten doen. Je klanten gaan het zien en raken misschien wel in de war: is dit het bedrijf waar ik drie maanden geleden ook zaken mee heb gedaan? Blijf in ieder geval weg van (vaak kortdurende) hypes, maar wees je wel bewust van het belang van een modern design. Mooie voorbeelden zijn de logo’s van General Electric en Philips: weliswaar gemoderniseerd, maar met een duidelijke verwijzing naar de historie.

    

In een eerder blog schreven we over verborgen boodschappen in logo’s. Kijk hier om dat nog eens terug te lezen.

 

Beter goed gejat … ?

Tenslotte: laat je nooit verleiden tot het kopiëren of imiteren van het logo van een ander bedrijf. Daar ga je vroeg of laat last mee krijgen; als je écht pech hebt komt er een forse, financiële claim je kant op, maar je zult in ieder geval terug naar de tekentafel moeten. Het is hoe dan ook niet chique om gratis mee te liften op de duur betaalde arbeid van een ander bedrijf.

Ter inspiratie (of eigenlijk: ter ontmoediging) een paar mooie voorbeelden van hoe het in ieder geval niet moet.

Kijk hier voor nog meer hilariteit.

Bovenste afbeelding: Jessica Grajeda Designs. Het auteursrecht op de getoonde beeldmerken berust bij de respectievelijke bedrijven/eigenaren (Instagram / Facebook Inc., Leica Camera AG, Twitter Inc., Starbucks Coffee Company, McDonald’s Corporation, Apple Inc., The International Olympic Committee, General Electric, Koninklijke Philips N.V.); de keuze is enkel bedoeld ter illustratie.

Volgend artikel:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *