Maak in 4 stappen een opvallende folder

Maak in 4 stappen een opvallende folder

Folders kom je in overvloed tegen. Bijvoorbeeld bij de apotheek, supermarkt, bioscoop en sportschool. Hoe nuttig de inhoudelijke boodschap ook is, tussen folders bestaat een onderlinge strijd om de aandacht van de lezer. Wil je de lezer bereiken dan zal jouw folder echt moeten opvallen. Wil je weten hoe je dit voor elkaar krijgt? Lees dan onderstaande tips en geef de lezer altijd het antwoord op zijn/haar vraag: ‘What’s in it for me?’

Stap 1: De juiste vorm en vouwwijze
Opvallen is dus belangrijk. Je kan dit bij folders bereiken door de juiste vorm te gebruiken, maar ook door de beste vouwwijze te kiezen. Jouw boodschap moet natuurlijk perfect op de beschikbare ruimte passen. Zoek hierbij een geschikt formaat en maak een keuze uit verschillende vouwwijzen zoals parallel of een drieluik.

Wil je dan nóg eens extra opvallen, ga dan voor een verrassende vorm. Bijvoorbeeld heel groot of juist heel klein, in een vierkant of als vouwkaart. Bedenk wel: hoe aparter de vorm, hoe duurder de folder wordt om te drukken. Bovendien hebben de meeste promotierekken alleen plek voor staande folders in A5 of A6 formaat.

Nieuwsgierig naar de formaten en vouwwijzen van DrukwerkMAX? Bekijk hier ons assortiment van folders.

drukwerkmax-opvallende-folder

Stap 2: Spannende vormgeving
Alle elementen in een folder vormen één geheel. Vormgeving en typografie komen in het ontwerp samen en maken (of breken) de folder. Een spannend uiterlijk is dus erg belangrijk en bepaalt of de lezer ook daadwerkelijk de folder bekijkt. Succes haal je alleen als je met de onderstaande zaken rekening houdt:

Leesbaarheid
Je kan een mooie folder ontwerpen, maar als niemand je boodschap kan lezen dan ga je het doel voorbij. Let bij alle lettertypes goed op de regelafstand en lettergrootte. Belangrijk is je doelgroep goed in het achterhoofd te houden. Hoe ouder de lezer, hoe groter en rustiger de letters moeten zijn.

Extra tip:
Om leesbaarheid te vergroten, vul je maximaal 50% van het ontwerp met tekst. Werk ook met tekstblokken van maximaal 200 tot 300 woorden en verwerk meerdere tussenkoppen. Door het laatstgenoemde maak je de lezer nieuwsgierig naar het vervolg van de tekst.

Beeldmateriaal
Zien is geloven. Schrijf geen hele verhalen over bijvoorbeeld een locatie, plaats juist afbeeldingen zodat de lezer het zelf kan zien. Bedenk goed welke informatie zich beter leent voor tekst en welke voor een foto.

Extra informatie
Sommige informatie komt gewoon beter over in een illustratie dan in tekst. Denk dan aan veel getallen in onderzoeken of procesbeschrijvingen. Wordt het verhaal duidelijker en zinvoller in een visuele ondersteuning? Maak dan gebruik van grafieken, tabellen of diagrammen.

Stap 3: Checklist
Is de opmaak van de folder zo goed als af, neem dan het design nog even langs de meetlat en check of het aan onderstaande voorwaarden voldoet. Want naast dat de folder moet opvallen, moet de lezer natuurlijk ook alle informatie compleet hebben. Bekijk de folder zo objectief mogelijk en probeer lezend alle antwoorden op onderstaande vragen te vinden:

  1. Doelgroep:
    Voor wie is deze folder bedoeld?
  2. Doel/onderwerp:
    Wat is het doel van deze folder en wat is het onderwerp? Betrek een actie in de folder en jouw folder krijgt automatisch meer aandacht.
  3. Titel:
    Is de titel pakkend genoeg om de lezer de folder te laten bekijken/lezen?
  4. Introductie:
    Is het lezen van de introductietekst de moeite waard? Is de tekst wervend en krijgt de lezer een tipje van de sluier?
  5. Informatie:
    Heeft de lezer alle benodigde informatie en komt de hoofdzakelijke boodschap over? (Let daarbij op alle vernoemde prijzen en andere details)
  6. Meer informatie:
    Waar moet de lezer heen om meer informatie te vinden over dit onderwerp?
  7. Praktische informatie:
    Hoe kan de lezer eventueel contact opnemen met de maker van de folder?

(Maak je een actiefolder? Vergeet dan niet een juridisch voorbehoud aan het ontwerp toe te voegen. Zo ben je altijd goed voorbereid op prijswijzigingen.)

Stap 4: Zorg dat je werk gezien wordt
En dan is eindelijk je opvallende folder klaar! Maar hoe zorg je ervoor dat die spannende vormgeving en informatieve teksten op de juiste plek komt? Dat kan bijvoorbeeld door te kiezen voor direct mail. Hierbij stuur je jouw folder naar een gerichte doelgroep aan de hand van een adressenbestand. Een selfmailer is voorbeeld van een mailing die echt opvalt.

Onderschat deze laatste stap niet! Distributie en voorraad zijn belangrijke aandachtspunten bij het uitgeven van een folder.

drukwerkmax-opvallende-folder-selfmailer

Extra tip: Folders of brochures?
Soms merk je tijdens het opmaken van een folder dat het eigenlijk niet klopt. Je komt dan bijvoorbeeld ruimte tekort of je merkt dat de boodschap niet overkomt zoals gewenst. Je kunt je dan afvragen of een folder wel de juiste vorm voor jouw reclame uiting is. En of bijvoorbeeld een brochure niet geschikter is. Kom je in het ontwerp dus veel strubbelingen tegen, probeer dan dezelfde informatie te verwerken in de vorm van een brochure.

Volgend artikel:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door
Wanita Jharap

Marketeer bij DrukwerkMAX

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *