Ontwikkel een huisstijl: 6 tips

Ontwikkel een huisstijl: 6 tips

Allereerst is het belangrijk om te weten dat een goede huisstijl veel meer inhoudt dan alleen een logo en een bedrijfsnaam; het omvat ook de achterliggende identiteit, die jij als bedrijf voor ogen hebt, en alles wat daarbij komt kijken.

DrukwerkMAX helpt je in 6 tips een steengoede huisstijl te ontwikkelen!

1. Bepaal je identiteit
De belangrijkste stap voorafgaand aan het ontwikkelen van een huisstijl is het vaststellen van je bedrijfsidentiteit. Wat zijn je kernwaarden, je Unique Selling Points, wat vind je belangrijk? Wie is je doelgroep, wat voor gevoel wil je overbrengen? Stel jezelf zoveel mogelijk vragen en giet het resultaat in een helder overzicht. Van daaruit kun je werken aan de ontwikkeling van je huisstijl.

2. Doe research naar concurrenten
Het is goed om te weten wat er aan concurrentie aanwezig is markt op de markt. Bedenk hoe je je kunt onderscheiden van je concurrenten, zonder in te leveren op je identiteit. Zoek voorbeelden van zowel slechte als goede huisstijlen; van beide kun je leren.

3. Ontwerp een logo
Een logo symboliseert een bedrijf in zijn meest simpele vorm. Een goed logo is het liefst simpel, duidelijk, herkenbaar en goed te onthouden. Dat een logo herkenbaar is, is belangrijker dan dat het precies zegt wat je bedrijf inhoudt. Daarnaast moet je logo aansluiten bij je doelgroep. Heb je bijvoorbeeld een speelgoedwinkel? Kies dan voor vriendelijke, herkenbare vormen. Heb je een designbureau? Hou het ontwerp dan duidelijk en strak.drukwerkmax_Logo_Ontwerp

4. Gebruik passende kleuren en typografie
Kleurgebruik en typografie vormen een essentieel onderdeel van je huisstijl. Als je ze op de juiste manier toepast, geef je hier helder je karakter mee weer. Verlies ook hier de doelgroep niet uit het oog. Kies in het geval van de speelgoedwinkel bijvoorbeeld voor vrolijke kleuren en ronde letters. En heb je een bedrijfje in de zorg? Kies dan voor rustige, betrouwbare kleuren, zoals pasteltinten of veel wit.

Drukwerkmax-Passende-Kleuren-Fonts


5. Maak je merk tijdloos, maar durf het aan te passen
Echt grote merken veranderden door de jaren heen maar weinig aan hun logo en huisstijl. Denk maar aan Albert Heijn, Coca Cola of KLM. Het gaat om minimale veranderingen; de kleuren en vormen blijven vaak grotendeels intact. Zo blijft een merk herkenbaar. Het is mooi als je een dergelijke huisstijl weet te ontwikkelen, maar wees nooit bang voor aanpassingen. Zolang je merk herkenbaar blijft, is een goede evaluatie op zijn tijd absoluut aan te raden.

Drukwerkmax_Logo_Veranderd
6. Implementeer de huisstijl
Als je eenmaal een huisstijl hebt ontwikkeld waar je tevreden mee bent, kun je hem het best meteen overal in doorvoeren: in je website, je visitekaartje, je briefpapier en enveloppen. Zo zorg je voor consistentie en een professionele uitstraling.

Drukwerkmax_huisstijl

Hopelijk kun je nu zelf aan de slag met het ontwikkelen van je huisstijl. Briefpapier, enveloppen en visitekaartjes bestel je bij DrukwerkMAX.

Laat het hieronder weten als je nog goede toevoegingen hebt en wij zijn altijd bereikbaar voor hulp of advies!

Het team van DrukwerkMAX

Volgend artikel:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door
Wanita Jharap

Marketeer bij DrukwerkMAX

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *