Startend bedrijf? Zo vind je het beste logo

Startend bedrijf? Zo vind je het beste logo

Een logo is de eerste presentatie van een bedrijf. Past het logo goed bij de werkzaamheden en diensten van het bedrijf? Of is het eenvoudig te herkennen? Start je net een bedrijf, dan is het logo en de bijhorende huisstijl een belangrijke punt in je agenda. Welk beeld moet de identiteit van je bedrijf hebben?

Verschillende typen logo’s
Eigenlijk zijn er drie soorten logo’s:

        1. Een grafisch symbool (Symbolic). Dit is een abstract beeld,vaak alleen geschikt voor bedrijven waarbij al sprake is van vele loyale klanten en fans.
        2. Een naamlogo, vormgegeven in een specifieke letterfont (Logotype). Vaak gebruikt door bedrijven met originele namen.
        3. Een naam met een illustratie dat vaak refereert naar producten en/of diensten (Combination).

drukwerkmax-logotype-bedrijven

Beginnen met ontwerpen: hoe pak je het aan?

            • Stap 1: Formuleer de achterliggende gedachte van jouw bedrijf
              Bedenk eerst wat het logo moet zeggen namens het bedrijf. Probeer dit in één zin te formuleren en gebruik dit tijdens het hele creatieproces. Wijk niet af van deze motivatie.
            • Stap 2: Bestudeer de logo’s van concurrenten
              Bekijk de concurrenten in jouw branche. Welke stijl passen zij toe en belangrijker nog: hoe ga jij stijlvol opvallen tussen deze concurrenten?
            • Stap 3: Vergeet je doelgroep niet
              Houd je doelgroep in het achterhoofd. Je wilt hen bereiken, dus het is belangrijk dat je deze mensen aanspreekt met jouw logo.
            • Stap 4: Het logo moet je overal kunnen toepassen
              Het logo moet overal op passen. Zowel op visitekaartjes, maar misschien ook wel op auto’s of vrachtwagens. Dan zit je niet te wachten op een logo met een ingewikkelde foto erin verwerkt. Zorg dat het logo eenvoudig te verschalen blijft.
            • Stap 5: Vermijd trends
              Sommige kleurcombinaties of letterfonts zie je een bepaalde periode en daarna niet meer. Elke keer als je een logo opnieuw ontwerpt, verlies je klanten. Ga voor veilig en probeer trends te vermijden.

Hulp bij design
Zelf brainstormen over een bedrijfslogo is een cruciale stap in het neerzetten van een bedrijfsidentiteit, proberen het logo zelf te maken is vaak een cruciale fout…

Ben je een designer en begin je een eigen studio? Dan ben jij natuurlijk uitstekend in staat om een logo en huisstijl te ontwikkelen. Maar is dit niet het geval en ben je eerlijk gezegd niet zo thuis in de creatieve programma’s van Adobe? Laat de klus dan over aan een professional. Die weet precies hoe het ontwerp reageert in verschillende omgevingen.

Door het hele land vind je bureaus en freelance designers voor verschillende prijzen. Goedkoop betekent ook soms duurkoop. Wees kritisch en huur iemand in waarbij je het beste eindresultaat voor ogen ziet.

Extra tip: Vergeet je doelgroep en motivatie niet en er komt zeker weten een goed logo tevoorschijn!

Volgend artikel:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *