Witruimte, laat het onbenut!

Witruimte, laat het onbenut!

In designprocessen is er vaak een constante wisselwerking tussen de ontwerper en de klant. In de kern komt het veelal neer op het volgende: de designer blijft hameren op ‘Less is more’, terwijl de klant steeds roept: ‘Nee, wacht eens even, ik wil alle ruimte waarvoor ik betaal ook benutten. Anders is het zonde.’ Beide partijen praten in dit geval over hetzelfde, namelijk over de witruimte.

En eerlijk is eerlijk, het belang van witruimte wordt nogal eens onderschat. Nou beweren we niet dat de designer altijd gelijk heeft, we zouden niet durven. Maar over het gebruik van wit zou hij/zij toch weleens gelijk kunnen hebben. Hierbij enkele overwegingen die je hopelijk verder helpen.

OREO viert hun 100-jarig bestaan met een hoop wit en een heel klein beetje zwart.

Negatieve ruimte
Om maar meteen een misverstand uit de wereld te helpen: een witruimte is niet altijd wit. Met witruimte bedoelen we eigenlijk ‘negatieve ruimte’. Het is de ruimte die tussen de afgebeelde objecten staat. Hieronder vind je een mooi voorbeeld van het gebruik een grote negatieve ruimte op een website (in dit geval dus grijs):

Het tijdperk van clean en KISS
In de designwereld is Apple misschien wel een van de beste voorbeelden van bedrijven die ‘clean’ design toepassen. Als je naar de Apple-website gaat is het een rustig en schoon geheel, waarbij de nieuwste versie van de iPhone of iWatch je tegemoet straalt. Het enige extraatje dat ze gunnen, is de weerspiegeling van het product. Soms is het alleen een schaduw.

Saai? Misschien. Maar het werkt wel. Als potentiële koper word je namelijk niet afgeleid door allerlei kleurige teksten of andere afbeeldingen. Deze cleane methode wordt ook wel de KISS methode genoemd. Waarbij KISS staat voor Keep it Simple and Stupid.

drukwerkmax-ontwerptips-witruimte

De aandacht op deze poster gaat puur naar de tekst.

Witruimte bevordert leesbaarheid
Door je lezers af en toe wat rust te geven, creëer je ook een leesbaarder geheel. Op allerlei manieren zie je dit ook in het dagelijks leven terug.

In een ouderwetse brief schreef je bijvoorbeeld alles onder elkaar, zonder ook maar een regel wit te laten. Toen we massaal aan de e-mail gingen, zag je dat deze schrijfwijze nog behoorlijk lang werd aangehouden. Na verloop van tijd trad er een verschuiving op: men ontdekte dat meer witregels in e-mails de leesbaarheid bevorderen.

Dus wanneer je nu een e-mail krijgt waarin alle alinea’s op elkaar gepropt staan, roept dat meteen weerstand op. Je begint al minder enthousiast aan zo’n tekst.

Daarbij: uit onderzoeken komt steeds naar voren dat lezers teksten ook daadwerkelijk beter begrijpen als er meer ruimte tussen de alinea’s of tekstblokken staat.

Wat is jouw ervaring als designer of als opdrachtgever? Herken je jezelf in de stereotypen die we aan het begin van dit artikel schetsten?

Het team van DrukwerkMAX

Volgend artikel:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door
Wanita Jharap

Marketeer bij DrukwerkMAX

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *