Zó maak je een verborgen boodschap in je logo!

Zó maak je een verborgen boodschap in je logo!

De eerste indruk is goud waard en dat geldt ook voor logo’s. Een logo moet herkenbaar en onderscheidend zijn en bovendien passen bij het product of de dienst waar je aandacht voor vraagt.

Vaak proberen ontwerpers ook iets extra’s in hun logo mee te geven, zoals een ‘verborgen boodschap’. Het zegt het al, er zit een extra element of symbool ‘verborgen’ in het logo. Vaak is dit een element dat onderdeel is van het bedrijf en het indirect wilt laten. Zo zit er bijvoorbeeld een verborgen boodschap in het logo van FedEx. Zie jij ‘m? Als je goed kijkt dan zie je een pijl in de witruimte tussen de letters E en X.

fed ex logo

In een aantal logo’s zijn de verborgen boodschappen zó te herkennen, bij een aantal logo’s moet je minstens twee keer kijken om de verborgen boodschap te kunnen vinden. Ontwerpers maken gebruik van een verborgen boodschap om hun logo net wat sterker te maken. Wij hebben 5 tips voor je verzameld waarmee ook jij een verborgen boodschap in je logo kunt maken! Lees het hieronder!

Maak ook zelf een verborgen boodschap in je logo!

Tip 1: Onderzoek het bedrijf

Probeer zoveel mogelijk onderzoek te doen naar het bedrijf, de doelgroep en de markt. Kijk daarbij ook goed naar logo’s van belangrijke concurrenten. Met deze informatie kun je veel beter een logo bedenken en ontwerpen. Ook kun je gericht gaan denken over welke kleuren, lettertypes en symbolen je wilt gaan gebruiken in je logo. Belangrijk is dat je met je logo direct kunt laten zien waar het bedrijf voor staat.

Tip 2: Gebruik negatieve ruimte

Een negatieve ruimte is de (lege) ruimte tussen 2 ontwerpelementen. Een goede ontwerper kan in deze ruimte een figuur of symbool laten terugkomen, door de omliggende ontwerpelementen zo te ontwerpen dat er in de witruimte vanzelf een figuur ontstaat. Deze is dus eigenlijk “onzichtbaar”, totdat je er goed naar kijkt! In het logo van Yoga Australia, zie je een vrouw in een yogahouding, maar ook de landkaart van Australië! Ook hier komen de twee belangrijkste elementen van het bedrijf en wat het bedrijf aanbiedt duidelijk in het logo naar voren, namelijk yoga, en Australië!

yoga-australia-logo

Tip 3: Onderzoek verschillende lettertypes

Je kunt ook een verborgen boodschap verwerken in een logo door gebruik te maken van een bepaald lettertype. Experimenteer met verschillende lettertypes en letters totdat er een ‘verborgen’ figuur ontstaat in het logo. Mosleep bestaat bijvoorbeeld uit een groep dokters die mensen helpen met slaapproblemen. Wat zie jij in hun logo als verborgen boodschap? Als je goed kijkt dan zie je de letter M, en in de negatieve ruimte een bed! Ook hier zie je de twee belangrijkste dingen van het bedrijf in het logo.

verborgen boodschap logo

Tip 4: Speel met symbolen

Met een symbool kun je makkelijker de boodschap van een merk overbrengen. Kun je een symbool maken in een witruimte van je logo, dan maakt dat je logo extra sterk en uniek. Vaak wordt dit gedaan om een verborgen boodschap in een logo te kunnen plaatsen. Let er wel op dat je niet zomaar een symbool kiest, maar wel één die past bij het bedrijf.

Tip 5: Gebruik kleuren tactisch

Kleuren kunnen ook een illusie vormen. Dit soort logo’s maakt creatief gebruik van kleuren waar een verborgen boodschap in zit. Ook veel bekende merken hebben een verborgen boodschap in hun logo zitten. Mocht je kleur gaan gebruiken, gebruik dan altijd de kleuren die passen in de huisstijl van het bedrijf!

nbc-logo

Laat je hieronder inspireren door bestaande bedrijven met een verborgen boodschap in hun logo. Kun jij de verborgen boodschappen vinden?

schema

Bron: https://www.designhill.com/design-blog/create-logo-design-hidden-message/

Volgend artikel:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door
Wanita Jharap

Marketeer bij DrukwerkMAX

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *